TÜRKİYE'DE AKRAN ZORBALIĞINA İLİŞKİN DURUM



‘Okullarda akran zorbalığı’ raporu: Türkiye’de her dört öğrenciden biri akran zorbalığına maruz kalıyor…
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü’nün (OECD)2018 yılı ‘okullarda zorbalık’ raporuna göre Türkiye'de, öğrencilerin%24'ü ayda en az birkaç kez akran zorbalığına maruz kaldığını belirtmiştir. 

(OECD ülkelerinde ortalama%23) ( 2017 yılı Türkiye’de 15 yaş düzeyindeki öğrencilerin yüzde 19’u ayda en az birkaç kez akranları tarafından fiziksel ya da sözel zorbalığa maruz kaldığını belirtmiştir. )

OECD'nin Uluslararası Öğrenciler Değerlendirme (PISA) Programı kapsamında 72 ülkede öğrenci, veli, öğretmen ve okul yöneticileriyle öğrencilerin okuldaki performanslarını, okul arkadaşları ve öğretmenlerle ilişkilerini, aile ortamlarını ve boş zamanlarını inceleyen kapsamlı bir anket yaptı.
Çalışmaya 72 farklı ülkeden yaklaşık 540.000 öğrenci katıldı.

    * Türkiye’de Akran zorbalığı konusunda OECD’nin ortalamasına benzer bir tablo
ortaya çıkmıştır.
    * Türkiye, 72 ülkeyi kapsayan raporda anketi yapılan en mutsuz öğrencilere sahip


·         Anket, Türk öğrencilerin en düşük yaşam tatmini düzeyine sahip olduğu ve  %20 ‘den fazlasının yaşamdan “memnun olmadığı” belirtilmiştir.
Buna karşılık, Hollanda'daki öğrencilerin sadece %4 den azı  yaşamdan  
“memnun olmadıklarını ‘’ belirtmiştir.

·         Türkiye'de 15 yaşın üzerindeki öğrencilerin yaklaşık %28,6'sı hayatlarından mutlu değil.  Bu oran PISA ortalamasından üç kat daha yüksektir.

·         Türkiye'de, öğrencilerin%24'ü ayda en az birkaç kez akran zorbalığına maruz kaldıklarını bildirmiştir. (OECD ülkelerinde ortalama%23) -2018 (Bir önceki yıla göre artış görülmüştür)
·         Türkiye'deki öğrencilerin yaklaşık  %18,6'sı ayda birkaç kez akran zorbalığına maruz kaldıklarını belirtmiştir -2017.

·         Türkiye öğrenciler arasında en yüksek stres seviyesine sahip ikinci ülke olmuştur.
·         Stres kaynakları arasında okul ödevlerine ilişkin kaygı ve gelir eşitsizliği bulunmaktadır.
·         Raporda, sınıf arkadaşlarının çoğundan daha az varlıklı olduklarını düşünen öğrencilerin, yaşamdan daha az memnuniyet duydukları belirtilmiştir. 

Ancak  okulu seven ve  kendileri için yüksek beklentilere sahip dezavantajlı öğrencilerin daha zengin sınıf arkadaşları olsa da... gelecekleri için daha yüksek hedefler belirleme eğiliminde olduğu belirtilmiştir.
·         Türkiye'de PISA çalışmasından iki hafta önce ortalama olarak, öğrencilerin%52'si okula bir gün gelmemiş (OECD ortalaması %21) ve%47'si okula geç gelmiştir (OECD ortalaması %48).
     
     Çoğu ülke ve ekonomide, akran zorbalığına uğrayan öğrencilerin okula gitmeme veya geç gitmesi daha olasıdır. 

     Oysa okula değer veren, daha iyi bir okul iklimine sahip olan ve ebeveynlerden daha fazla duygusal destek alan öğrencilerin okulu atlama, gitmeme olasılığı daha azdır.

·         Türkiye'de öğrencilerin %63'ü okul arkadaşlarının birbirleriyle rekabet ettiğini belirtmiştir. (OECD ortalaması %50).

·         Türkiye'deki öğrencilerin yaklaşık %24'ü okulda yalnız hissettiklerini belirtmiş tir. (OECD ortalaması %16).



Rapordan öne çıkan diğer bölümler şöyle:
* Erkek öğrenciler, kız öğrencilere nazaran daha fazla fiziksel zorbalığa maruz
kalıyor. Ancak kız öğrencilerde sözel zorbalık daha yaygın.
* Akran Zorbalığı, çocuk ve gençlerin akademik kapasitelerini ve yaşam tatmin
düzeylerini de etkiliyor
* Sıklıkla zorbalığa uğrayanların okulda devamsızlık yapma olasılıkları daha
yüksek .
*OECD ülkelerinde 15 yaş düzeyindeki öğrencilerin yüzde 4’ü ayda birden çok
fiziksel zorbalığa uğradığını söylüyor.
·         İncelenen ülkelerin 34'ünde, öğrencilerin yüzde 10'undan fazlası sınıf arkadaşlarının ayda birkaç kez onlarla dalga geçtiklerini belirtti.

·         %4'ü ayda birkaç kez itilip kakıldığını bildirirken, %7,7'si yılda birkaç kez fiziksel zorbalığa maruz kaldıklarını belirtmiştir.

·         Sık sık akran zorbalığına uğradığını bildirenler arasında yüzde 42'si okulda kendilerini yabancı gibi hissettiğini belirtmiştir.

·         Raporda aşırı internet kullanımı konusunda, ankete katılanların dörtte birinden fazlasının (%26) hafta sonları günde altı saatten fazla internete bağlı kaldığını ve yüzde 16'sının benzer zamanı hafta içi günlerde internete ayırdıkları belirtilmiştir.

·         Raporda, "Bu" aşırı İnternet kullanıcılarının "okulda kendilerini yalnız hissetmeleri, eğitimlerinin devamı konusunda  beklentilerinin düşük olduğu ve okula geç gelmeye meyilleri belirtilmiştir.


Okullarda akran zorbalığı çerçevesinde farkındalık yaratacak bilgilendirme amacı ile İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü’nün Öğrenci, Veli, Öğretmenler için hazırlamış olduğu broşürlere de aşağıdaki linklerden ulaşmanız ve pdf dokümanını indirmeniz mümkün.

İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü – MEB Broşür 2018

  • Öğrenci Broşürü;

  • Veli Broşürü;

  • Öğretmen Broşürü;