TÜRKİYE'DE AKRAN ZORBALIĞINA İLİŞKİN DURUM
‘Okullarda akran zorbalığı’ raporu:
Türkiye’de her dört öğrenciden biri akran zorbalığına maruz kalıyor…
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü’nün (OECD)2018 yılı ‘okullarda
zorbalık’ raporuna göre Türkiye'de, öğrencilerin%24'ü ayda en az birkaç kez akran zorbalığına
maruz kaldığını belirtmiştir.
(OECD ülkelerinde ortalama%23) ( 2017 yılı Türkiye’de 15 yaş düzeyindeki öğrencilerin
yüzde 19’u ayda en az birkaç kez akranları tarafından fiziksel ya da sözel zorbalığa
maruz kaldığını belirtmiştir. )
OECD'nin
Uluslararası Öğrenciler Değerlendirme (PISA) Programı kapsamında 72 ülkede
öğrenci, veli, öğretmen ve okul yöneticileriyle öğrencilerin okuldaki
performanslarını, okul arkadaşları ve öğretmenlerle ilişkilerini, aile
ortamlarını ve boş zamanlarını inceleyen kapsamlı bir anket yaptı.
Çalışmaya
72 farklı ülkeden yaklaşık 540.000 öğrenci katıldı.
* Türkiye’de Akran zorbalığı konusunda OECD’nin
ortalamasına benzer bir tablo
ortaya
çıkmıştır.
* Türkiye, 72 ülkeyi kapsayan raporda anketi
yapılan en mutsuz öğrencilere sahip
·
Anket, Türk öğrencilerin en düşük yaşam tatmini düzeyine sahip
olduğu ve %20 ‘den fazlasının yaşamdan
“memnun olmadığı” belirtilmiştir.
Buna
karşılık, Hollanda'daki öğrencilerin sadece %4 den azı yaşamdan
“memnun
olmadıklarını ‘’ belirtmiştir.
·
Türkiye'de 15 yaşın üzerindeki öğrencilerin yaklaşık %28,6'sı
hayatlarından mutlu değil. Bu oran PISA ortalamasından
üç kat daha yüksektir.
·
Türkiye'de, öğrencilerin%24'ü ayda en az birkaç kez akran zorbalığına
maruz kaldıklarını bildirmiştir. (OECD ülkelerinde ortalama%23) -2018 (Bir
önceki yıla göre artış görülmüştür)
·
Türkiye'deki öğrencilerin yaklaşık %18,6'sı ayda birkaç kez akran zorbalığına
maruz kaldıklarını belirtmiştir -2017.
·
Türkiye öğrenciler arasında en yüksek stres seviyesine
sahip ikinci ülke olmuştur.
·
Stres kaynakları arasında okul ödevlerine ilişkin kaygı ve gelir
eşitsizliği bulunmaktadır.
·
Raporda, sınıf arkadaşlarının çoğundan daha az varlıklı
olduklarını düşünen öğrencilerin, yaşamdan daha az memnuniyet duydukları
belirtilmiştir.
Ancak okulu seven ve
kendileri için yüksek beklentilere sahip
dezavantajlı öğrencilerin daha zengin sınıf arkadaşları olsa da... gelecekleri
için daha yüksek hedefler belirleme eğiliminde olduğu belirtilmiştir.
·
Türkiye'de PISA çalışmasından iki hafta önce ortalama
olarak, öğrencilerin%52'si okula bir gün gelmemiş (OECD ortalaması %21) ve%47'si
okula geç gelmiştir (OECD ortalaması %48).
Çoğu ülke ve ekonomide, akran zorbalığına uğrayan öğrencilerin okula
gitmeme veya geç gitmesi daha olasıdır.
Oysa okula değer veren, daha iyi bir okul
iklimine sahip olan ve ebeveynlerden daha fazla duygusal destek alan
öğrencilerin okulu atlama, gitmeme olasılığı daha azdır.
·
Türkiye'de
öğrencilerin %63'ü okul arkadaşlarının birbirleriyle rekabet ettiğini
belirtmiştir. (OECD ortalaması %50).
·
Türkiye'deki
öğrencilerin yaklaşık %24'ü okulda yalnız hissettiklerini belirtmiş tir. (OECD
ortalaması %16).
Rapordan öne çıkan diğer bölümler şöyle:
* Erkek
öğrenciler, kız öğrencilere nazaran daha fazla fiziksel zorbalığa maruz
kalıyor.
Ancak kız öğrencilerde sözel zorbalık daha yaygın.
* Akran
Zorbalığı, çocuk ve gençlerin akademik kapasitelerini ve yaşam tatmin
düzeylerini
de etkiliyor
*
Sıklıkla zorbalığa uğrayanların okulda devamsızlık yapma olasılıkları daha
yüksek
.
*OECD
ülkelerinde 15 yaş düzeyindeki öğrencilerin yüzde 4’ü ayda birden çok
fiziksel
zorbalığa uğradığını söylüyor.
·
İncelenen ülkelerin 34'ünde, öğrencilerin yüzde 10'undan
fazlası sınıf arkadaşlarının ayda birkaç kez onlarla dalga geçtiklerini belirtti.
·
%4'ü ayda birkaç kez itilip kakıldığını bildirirken, %7,7'si
yılda birkaç kez fiziksel zorbalığa maruz kaldıklarını belirtmiştir.
·
Sık sık akran zorbalığına uğradığını bildirenler arasında
yüzde 42'si okulda kendilerini yabancı gibi hissettiğini belirtmiştir.
·
Raporda aşırı internet kullanımı konusunda, ankete
katılanların dörtte birinden fazlasının (%26) hafta sonları günde altı saatten
fazla internete bağlı kaldığını ve yüzde 16'sının benzer zamanı hafta içi
günlerde internete ayırdıkları belirtilmiştir.
·
Raporda, "Bu" aşırı İnternet kullanıcılarının
"okulda kendilerini yalnız hissetmeleri, eğitimlerinin devamı konusunda beklentilerinin düşük olduğu ve okula geç gelmeye
meyilleri belirtilmiştir.
Okullarda akran zorbalığı çerçevesinde farkındalık yaratacak bilgilendirme
amacı ile İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü’nün Öğrenci, Veli, Öğretmenler için
hazırlamış olduğu broşürlere de aşağıdaki linklerden ulaşmanız ve pdf
dokümanını indirmeniz mümkün.
İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü – MEB
Broşür 2018
- Öğrenci Broşürü;
- Veli Broşürü;
- Öğretmen Broşürü;