UNESCO DÜNYA RAPORU
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO), okul içi akran zorbalığı ve şiddeti ile ilgili şimdiye kadar yapılmış en kapsamlı çalışmanın sonuçları karşısında geleceğimiz olan çocuk ve gençlere yönelik sorumluluk üstlenmemiz , bu doğrultuda harekete geçmemiz bir gereklilik ve misyon haline dönüşmekte.
UNESCO'nun kapsayıcı ve
adil eğitime ve yaşam boyu öğrenime erişimini desteklemeyi amaçlayan 2030
hedefleri çerçevesinde hazırladığı araştırma, okul içi akran zorbalığı ve şiddete karşı
öğrencilerin eğitim ve akıl-beden-ruh sağlık haklarının ihlalini önlemek için bizlere
ciddi veriler sunuyor. Araştırmada, Türkiye de yer alıyor.
Türkiye, OECD’nin yüzde 19’luk ortalamasına
benzer bir tablo sergilerken, Hong Kong, Letonya, Dominik Cumhuriyeti, Malezya,
Rusya, Birleşik Arap Emirlikleri, Tayland ve Tunus’ta bu oran yüzde 25’in
üzerinde.En düşük oran ise Tayvan, Güney Kore, Hollanda, İrlanda ve Portekiz’e
ait.
Okul
içi zorbalık üç öğrenciden birini etkiliyor
144 ülkeden veri sunan
rapor okul içi akran zorbalığı ve şiddeti hakkında şunları bulguluyor:
·
Son bir ayda her üç öğrenciden biri (%32) diğer öğrenciler
tarafından en az bir kez zorbalığa uğradı.
·
Son bir yılda her üç öğrenciden en az biri (%36) başka bir
öğrenciyle fiziksel kavga yaşadı, neredeyse üçte biri de (%32.4) fiziksel
saldırıya uğradı.
·
Avrupa ve Kuzey Amerika dışındaki tüm bölgelerde fiziksel
zorbalık en yaygın zorbalık türü.
·
Bilgisayar ortamında zorbalık 10 çocuktan birini etkiliyor,
internet kullanımı arttıkça çevrimiçi zorbalık da artıyor.
Erkek çocukları
fiziksel, Kız çocukları duygusal zorbalık görüyor
UNESCO raporu, okul içi akran
zorbalığını fiziksel, psikolojik ve cinsel zorbalık başlıkları altında
değerlendiriyor.
o Fiziksel zorbalık;
fiziksel saldırılar, kavgalar, bedensel cezalar ve eşyalara zarar vermeyi,
o Psikolojik zorbalık;
sözlü taciz, duygusal taciz ve sosyal dışlamayı,
o Cinsel zorbalık;
cinsel içerikli yorum ve şakaları, cinsiyet ayrımcılığını içeriyor.
Rapora
göre çocukların/gençlerin okul içinde maruz kaldığı zorbalık biçimleri
cinsiyete göre değişiyor:
o Erkek çocuklarının fiziksel zorbalık
görme, kavgaya girme ya da fiziksel saldırıya uğrama ihtimali kız çocuklarına
göre daha yüksek.
o Kız çocuklarının duygusal zorbalık görme
oranı erkek çocuklarına göre daha yüksek.
o Kız çocuklarının dış görünüşleri
nedeniyle zorbalığa uğrama ihtimali daha yüksek.
o İkili cinsiyet sistemine dahil olmayan
çocukların zorbalık ve şiddete maruz kalma riski kız ve erkek çocuklarından
daha yüksek.
88
ülkede bedensel cezalar halen görülmekte
Dünyada okul içi şiddet
genellikle öğrenciler arasında gerçekleşiyor. Ancak belli ülkelerde öğretmenler
tarafından uygulanan fiziksel şiddet de yaygın. Fiziksel şiddet kapsamına giren
bedensel cezalar hâlâ 88 ülkenin okullarında görülmekte.
Zorbalık en yaygın
olarak dış görünüş, bedensel özellikler, ırk, milliyet ve ten rengi üzerinden
yapılıyor.
Çocuklar büyüdükçe zorbalığa uğrama ihtimalleri azalıyor. Ancak daha büyük öğrencilerin internet ortamında çevrimiçi zorbalığa uğrama ihtimali daha yüksek.
Çocuklar büyüdükçe zorbalığa uğrama ihtimalleri azalıyor. Ancak daha büyük öğrencilerin internet ortamında çevrimiçi zorbalığa uğrama ihtimali daha yüksek.
Sosyoekonomik açıdan
dezavantajlı çocuklar ve göçmen çocuklar daha sık zorbalığa uğruyor.
Zorbalık
başarıyı da etkiliyor
Zorbalık, çocukların
akıl-beden-ruh sağlığı, yaşam kalitesi ve okul başarısı üzerinde önemli
etkilere sahip.
·
Zorbalığa uğrayan çocukların okula yabancılık hissetme ihtimali
zorbalığa uğramayan çocuklarınkinden üç kat, okula gitmeme ihtimalleri iki kat
daha fazla.
·
Zorbalığa uğrayan çocukların derslerdeki başarıları daha düşük.
·
Disiplinsiz ve güvensiz okul ortamlarındaki öğrenciler de genel
olarak daha düşük akademik başarı oranları gösteriyor.
Raporun ön sözünde belirtildiği üzere;
"Okul içi
zorbalığın her biçimi çocukların ve ergenlerin eğitim ve akıl-beden-ruh sağlığı
haklarının ihlalidir. Öğrencileri akran zorbalığı ve şiddeti ile karşılaşıyorsa,
hiçbir ülke kapsayıcı ve adil eğitim sağlayamaz."