MANİFESTO
#şiddeteSON Gençlik Manifestosu
21 Ocak 2019 da Londra’da gerçekleştirilen Dünya
Eğitim Forumu’nda dünyanın dört bir yanından gelen gençler hükümetlere,
bakanlara çocukların ve gençlerin okullarında ve çevresinde kendilerini güvende
hissetmeleri için akran zorbalığı ve şiddete son verilmesi çağrısında
bulunarak, neler yapılması gerektiğine ilişkin tavsiyelerini ayrıntılarıyla
anlatan bir Manifesto sundu.
Ümidim,
söz konusu manifestonun varlığına ilişkin yaratabileceğimiz farkındalıkla,
ülkemizin gençleri için de tüm paydaşları bir araya getirebileceğimiz ve
aksiyonlar alabileceğimiz tetikleyici bir platform oluşturabilmek.
Söz ettiğimiz girişime öncülük eden
kuruluşlar arasında;UNICEF, Birleşik Krallık Uluslararası Kalkınma
Bakanlığı (DFID) UNESCO, Çocuklara Yönelik Şiddete Son Küresel
Ortaklığıve Birleşmiş Milletler Kız Çocukların Eğitimi Girişimi (UNGEI)
yer almaktadır.
#şiddeteSON Gençlik Manifestosu Londra da, dünya çocuklarını ve
gençlerini temsil etmek üzere 18 yaşındaki gençlik aktivistleri Güney
Afrika’dan Khuthadzo Silima ve ABD’den Jonathan Franca sundu.
Manifesto, dünyanın çeşitli ülkelerinden
100’ü aşkın çocuk ve genç tarafından hazırlandı. Manifesto için yararlanılan
kaynaklar arasında son dönemde UNICEF tarafından gerçekleştirilen ve 160 kadar
ülkeden 1 milyonu aşkın katılım sağlayan bir gençler kamuoyu araştırması ile
birlikte dünyanın çeşitli yerlerinde öğrenciler tarafından düzenlenen akran
zorbalığı ve şiddete son gençlik sohbetlerinde dile getirilen tavsiyeler de yer
almaktadır.
(©UNICEF/UN0261606/Hearfield)
(©UNICEF/UN0261606/Hearfield)
#şiddeteSON
Gençlik Manifestosu aşağıdaki alanları adreslemekte;
► Ebeveynlere,
velilere, okullara, politikaları belirleyenlere ve topluluklara yönelik
talepler olarak: Akran zorbalığı ve şiddete uğrayan öğrencilerin ciddiye
alınması, net kurallar konulması, öğretmenlerin ve danışmanların ilgili
konularda eğitilmesi, uzlaşmanın öğretilmesi, okullarda güvenlik imkânları
yaratılması,silahları kısıtlayan yasalar çıkartılması ve cinsel şiddete karşı
harekete geçilmesi.
► Öğrencilerin nazik
olmaları, şiddet olaylarını bildirmeleri ve kendilerinin bu konuda harekete
geçmesi.
► Kültür, cinsiyet,
kimlik, engellilik durumu, cinsel yönelim, yurttaşlık, ırk, etnik köken, göç
durumu ve din ne olursa olsun okullarda çeşitlilik ve hoşgörü ortamları
sağlanması; zorbalık ve şiddet deneyimi yaşayanlar ve bu tip davranış
sergileyenler olmak üzere tüm öğrencilere destek ve korunma sağlanması.
Dünyanın her
köşesinden çocuklar ve gençler ‘İmdat!’ diye haykırmaktadır. Liderlerinden
okula gidiş gelişlerinde, öğrenmelerinden kendilerine daha parlak bir gelecek
kurma çabalarında güvenlik sağlamalarını beklemektedir.
#şiddeteSON Gençlik Manifestosu
“Güvenli Öğrenim”
adını taşıyan ve okullarda ve çevresinde zorbalığa ve şiddete son vermeyi
hedefleyen kolektif bir çabanın parçasını oluşturmaktadır.
Kapsayıcı ilkeler
Çeşitlilik ve hoşgörü
Eşitlik, okullarda
çeşitliliği ve hoşgörüyü sağlamanın temelidir. Eşitlik evde
öğretilmeli gösterilmeli ve okullarda güçlendirilmelidir. Hepimizin eşit
olduğunu kabul etmeliyiz. Kültür, cinsiyet, kimlik, engellilik, cinsel yönelim,
milliyet, ırk, etnik köken, göç durumu ve din gibi farklılıklarımız bizi
benzersiz kılar ve bizi bölmek yerine kutlamak gerekir. Müfredatlarımız,
öğretmenlerimiz, toplumumuz, medyamız ve hükümet gibi kurumlarımız okulların
herkes için güvenli ve kapsayıcı bir alan olmasını teşvik etme, uygulama,
öğretme ve sağlama sorumluluğunu taşır. Bizi sınıfta ve dünyada eşitlikten alıkoyan
damgalamayı kaldırma ve önlemekle sorumludur.
Tüm öğrenciler için koruma
Huzurlu, saygılı bir
arada yaşama ilkesine uygun olarak , okullar değişikliği yapabilecek kurumlar olarak, ebeveynler, akranlar ve genel
olarak toplumla işbirliği içinde, tüm öğrencileri - şiddete maruz kalanları ve
şiddet içeren davranışlarda bulunanları – önemsemeli, desteklemeli ve
korumalıdır.
Taahhüt ediyoruz
Nazik olmak
Topluluğumuza nasıl
davrandığımız konusunda saygılı ve dikkatli olmayı ve güvenli olduğunda
konuşmayı taahhüt ediyoruz. Nezaket, her birimizin kendisi ile başlayan bir
sorumluluktur.
Şiddeti bildirme
Zorbalık ve şiddeti
bildirme konusundaki tabuları ve mağduriyeti yıkmayı taahhüt ediyoruz. Okulda
ve çevresindeşiddete tanık olduğumuzda veya öğrendiğimizde öğretmenler,
danışmanlar, topluluk temsilcileri ve diğer öğrenciler gibi güvenilir
yetkilileri arayacağız. Şiddetin bildirilmesi için gençlerin yönlendirdiği
kanallar oluşturmayı da taahhüt ediyoruz.
Harekete geçmek
Evde, okulda, internette ve
topluluklarımızda birlik, merak ve karşılıklı saygıyı geliştirecek girişimleri
başlatmayı ve desteklemeyi taahhüt ediyoruz. Birbirimizi koruyacağız ve kollayacağız.
Talep ediyoruz
Bizi ciddiye alın
Ebeveynlerimizden,
velilerimizden, okullardan, politika yapıcılar ve topluluklardan varlık
özümüzü, eşitliğimizi, haysiyet hakkımızı, her türlü şiddetten uzak ortamlarda
uyum içinde var olma hakkımızı tanımasını istiyoruz. Şiddetin olabileceği
yerlerde, çocuğa yük getirmeden aciliyetle ele alınmasını talep ediyoruz.
Net kurallar
belirleyin
Herkes için güvenli
bir öğrenme ortamını mümkün kılmak için açık ve net kurallar, düzenlemeler ve
eylem planları ile yönetilmesi gereken okullardaki şiddetin her türü ve seviyesinden
korunma ve bunun önlenmesini talep ediyoruz.
Silahları kısıtlayan
yasalar yapın
Politika yapıcıların okullarda silahlar
ve bıçaklar gibi nesnelerin silah olarak kullanılmasını kısıtlayan yasaları çıkarmasını
ve uygulamasını talep ediyoruz.
Okula gidiş geliş güvenliğimizi
sağlayın
Okula gidiş
gelişimizde güvenlik talep ediyoruz. Kimsenin bize hiçbir şekilde zarar
vermesini istemiyoruz. Ayrıca yasalarla korunmayı ve yasalara uymayanların
cezalandırılmasını talep ediyoruz.
Güvenli okul olanakları
sağlayın
Binalar, oyun alanları
ve sabit ekipmanlar dahil olmak üzere güvenli öğrenme ortamları talep ediyoruz.
Koridorların, sınıfların ve cinsiyet açısından tarafsız seçeneklere sahip
banyoların yeterince aydınlatılmasını istiyoruz. Uygun yerlerde kapılar,
kameralar ve iyi eğitilmiş güvenlik personeli gibi güvenlik önlemleri
bekliyoruz. Okul personeli ve öğrencilerin acil bir durumda ne yapmaları
gerektiği konusunda talimatlara ihtiyaçları vardır.
Öğretmenleri ve
danışmanları eğitin
Öğretmenlerin ve danışmanların okul
temelli şiddet sorunlarından etkilenen öğrencileri belirleme, yanıtlama,
destekleme ve uygun hizmetlere yönlendirebilmeleri için sürekli eğitim almasını
talep ediyoruz. Söz konusu eğitim, öğretmenleri ve danışmanları duygusal olarak
zeki olmaları, kapsayıcılık ve çeşitlilik konuları ile başa çıkabilmeleri ve
tüm çocuklar için olumlu disiplin sağlamaları için donatmalıdır.
Cinsel
şiddete yanıt vermeyi öğretin
Tüm okulların yaş,
cinsiyet, engellilik, din, ırk ve cinsel yönelim ne olursa olsun tüm
öğrencilere birbirlerinin fiziksel ve cinsel sınırlarına saygı duymalarını
öğretmelerini istiyoruz. Tüm okullar, kapsayıcı olması gereken okul yönetim
dokümanları / politikaları kapsamında verilen cinsel taciz ve saldırı
vakalarını (fiziksel, psikolojik, duygusal ve / veya sözlü olarak) rapor etmek
için erişilebilir ve güvenilir araçlar sağlamalıdır.